Guàrdia Urbana, Mossos i CNP precinten els pisos on les xarxes allotgen els ‘llauners’ i emmagatzemen el material
Residents d’un dels pisos precintats al matí surten amb les seves pertinences. A la tarda l’operació es va centrar en establiments d’alimentació / JOSEP LOSADA
Laura Nicolàs
Ajuntament de Barcelona
Darrere el llauner que ofereix cervesa a un euro hi ha grups organitzats que allotgen els venedors ambulants en pisos que funcionen com a pensions il·legals i també com a petits magatzems. Aquesta és una estructura que ahir va ser colpejada en una macrooperació policial al districte de Ciutat Vella de Barcelona.
“Treballem amb totes les eines que la llei posa al nostre abast per combatre una activitat il·legal que no ho és penalment però sí administrativament”, explicava l’intendent Joan Rodríguez, cap de la comissaria de la Guàrdia Urbana al districte. Fa més d’un any, el cos policial va iniciar una investigació per intentar combatre la venda ambulant més enllà de les multes puntuals als llauners o els decomissos en magatzems. Era una nova estratègia que va culminar ahir en l’operació conjunta amb els Mossos d’Esquadra i el Cos Nacional de Policia (CNP).
Frigorífics industrials
L’intendent Rodríguez va fer un balanç “òptim” de l’operació, que a la nit continuava oberta. “Esperem que afecti de forma evident tota la xarxa de distribució il·legal de llaunes”, va afegir. En la batuda realitzada al matí, que es va centrar en els pisos utilitzats com a pensions il·legals, els agents van localitzar frigorífics industrials utilitzats per emmagatzemar mercaderia. En total, els agents van entrar a 15 immobles, 12 dels quals van ser precintats perquè funcionaven com a pensions il·legals.
Arjud, un pakistanès que residia en un immoble desallotjat, al número 19 de la rambla del Raval, negava que l’edifici fos una pensió il·legal i que els vuit residents es dediquessin a la venda ambulant. “Alguns estan a l’atur i altres treballem en restaurants, i entre tots paguem un lloguer de 800 euros al mes”. No obstant, de les investigacions se n’extreu que els pisos estaven en mans dels responsables de les xarxes, que feien servir els immobles per allotjar llauners i emmagatzemar material.
Durant més d’un any els agents també han pogut comprovar que “les llaunes surten, majoritàriament, d’establiments d’alimentació. Les porten als pisos, on les emmagatzemen als frigorífics per després vendre-les durant la tarda-vespre”, segons va detallar l’intendent Rodríguez.
Així, passades les cinc de la tarda va començar la segona fase de l’operació, que es va centrar en els establiments sospitosos de subministrar les llaunes. Es van escorcollar 16 comerços de Ciutat Vella, la majoria als carrers Hospital i Escudellers. Igual que al matí, els immigrants sense documentació van quedar en mans del CNP.
En total es va identificar 133 individus, 59 dels quals van ser traslladats a dependències del CNP. Després de les comprovacions pertinents, a 26 se’ls va aplicar la llei d’estrangeria. Tres més van quedar detinguts per delictes contra els drets dels treballadors i un quart per una ordre de recerca i captura.
Avui.cat
18-12-2009