• L’entitat afirma que la norma pot contenir punts inconstitucionals
JORDI SUBIRANA
BARCELONA
Ales sancions, solucions. Un grup d’advocats i ciclistes de Barcelona han creat un col.lectiu, l’anomenada Associació per a la Defensa de la Bicicleta, per recórrer les multes que l’ajuntament imposi en compliment de la modificació de l’ordenança de circulació de vianants i vehicles i que pretén regular l’increment de l’ús de la bicicleta.
L’associació opina que la norma municipal té punts “inconstitucionals” perquè obliga però no ofereix alternatives. L’advocat i president de l’entitat, Roberto Castro, va citar a manera d’exemple sancionar per lligar la bicicleta a un arbre, una paperera o a un semàfor sense que el consistori ofereixi solucions.
A parer de Castro, la norma “acorrala i criminalitza” els ciclistes i està plantejada “basant-se en criteris poc reals”, com no poder circular per voreres de menys de cinc metres si a penes hi ha carrils bicis, i estar obligats a baixar a la calçada on els cotxes passen a un pam.
Va afegir que la llei té punts gairebé impossibles de complir, com deixar uns tres metres d’espai lliure per al vianant a les voreres o acatar la normativa dels aparcaments.
També plantejarà situacions grotesques: haver de donar el color o la marca de la bici per recuperar-la del dipòsit si se l’emporta la grua, ja que aquests vehicles no estan obligats a matricular-se. Considera, així mateix, que no es poden equiparar les bicis als cotxes. “Som més a prop del vianant que d’un vehicle a motor”. El col.lectiu defensa un pla integral de la bicicleta que protegeixi i reguli aquest vehicle i permeti millorar la mobilitat a la ciutat.
QUOTA DE SOCI
Aquesta associació va néixer fa a penes una setmana “per donar cobertura jurídica” a l’usuari de la bicicleta i la formen, per ara, una desena d’advocats. Castro va assegurar que no tenen afany de lucre. El col.lectiu s’anuncia oferint recursos gratis, tot i que planteja en el futur finançar-se a través d’una quota de socis. L’objectiu és treure la multa i demostrar la inconstitucionalitat de la norma.
El Periódico
25-09-07