Les companyies elèctriques Endesa i Iberdrola, que formen l’Associació Nuclear Ascó-Vandellòs, han decidit destituir el director de la central d’Ascó, Rafael Gasca, i el cap de protecció radiològica de la planta, Francesc González Tardiu. Dos cessaments lògics i oportuns després que el Consell de Seguretat Nuclear (CSB) els perdés la confiança arran de la incidència del 29 de novembre.Aquell dia, com a conseqüència d’unes obres de manteniment, algunes partícules contaminades van sortir per la xemeneia. Però no va ser fins al mes de març que, arran d’una vigilància rutinària, van trobar una partícula radioactiva fora de l’edifici de la central i no ho van comunicar al CSB.
|
Els errors de comunicació, per negligència o per ocultació d’informació, han sigut molts i greus i encara més tractant-se d’una matèria tan sensible. Ho demostra el fet que, inicialment, qui informa els mitjans de comunicació és una denúncia de Greenpeace que posa tothom en alerta. A partir d’aquell dia, cada dia a l’AVUI n’hem anat publicant una de nova. Primer el nombre de partícules era escàs, la seva radioactivitat no suposava cap mena de perill i havien quedat a l’interior del recinte. Després el nombre va anar creixent i ja havien traspassat els límits del recinte. Després ha calgut fer una revisió mèdica a 800 persones. Durant tots aquests mesos, no s’han suspès les visites escolars. I ara els pares dels nens que van anar d’excursió a la central en aquest període s’enfilen per les parets i estudien denunciar-ho. |
L’espiral d’aquesta notícia sembla que no tingui aturador. La bola de neu es va fent grossa i, avui mateix, a les pàgines de Societat, publiquem l’últim episodi: s’han trobat més partícules contaminades i en indrets on ja se n’havien trobat d’altres en revisions anteriors. Amb el dèficit d’energia actual i les necessitats futures, dir “Nuclear, no gràcies” potser és precipitat. El debat entre beneficis i riscos s’ha de poder fer sense demagògia, amb criteris científics i lluny de polèmiques puntuals. Però els ciutadans tenim el dret a reivindicar molta més seguretat, més vigilància i més transparència.
AVUI.cat -17-04-2008